De mode-industrie ligt steeds meer onder vuur door de enorme milieubelasting en miserabele arbeidsomstandigheden. Tegelijk blijven veel mensen van shoppen houden en willen we er ook graag goed uitzien. Valt dit te verenigen met maatschappelijk- en milieubewustzijn? IJopener sprak met ondernemers uit de duurzame mode-branche, die verrassend vaak in ons stadsdeel gevestigd zijn.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wist je dat voor de productie van je spijkerbroek 7.000 liter water wordt gebruikt? Dat er voor een spijkerbroek, die gemiddeld 600 gram weegt, 300 gram chemicaliën gebruikt worden? Dat diezelfde broek zo’n 24.000 kilometer heeft afgelegd om in jouw kast te eindigen?

Na de olie-industrie is de kledingindustrie de meest vervuilende industrie ter wereld. En alsof dat niet erg genoeg is, gaat er veel leed schuil achter onze broeken, jurken en shirts. De Rana Plaza-ramp in 2013 in Bangladesh is bij velen in het geheugen gegrift. Bij de instorting van de kledingfabriek kwamen 1.135 mensen om het leven en raakten 2.500 mensen gewond.

Meer dan voldoende redenen om de mode-industrie te verbeteren. Gelukkig raken steeds meer mensen in deze industrie hiervan doordrongen. En dat gebeurt dichter bij huis dan je denkt. Ons mooie stadsdeel is de thuishaven van diverse duurzame modebedrijven. Van een winkel met pre-loved fashion tot een volledig circulair modemerk. Elk met een uitgesproken kijk op de modewereld.

Wat is duurzaamheid?

Tony Tonnaer, de oprichter van het jeansmerk Kings of Indigo, is zo iemand. Vanuit zijn kantoor in de IJburgse jachthaven vertelt hij wat hij onder duurzaamheid verstaat. ‘Voor ons gaat het om vijf pijlers: goed materiaal, beperken waterverbruik, goede arbeidsomstandigheden, het terugbrengen van de CO2-uitstoot en afvalmanagement.’ De combinatie van het nastreven van deze doelen en het maken van modieuze kleding maakt het volgens Tony zo interessant. ‘Ik zou het niet anders kunnen en het lijkt me ook helemaal niet leuk.’

Die passie is ook terug te zien bij Ellen Mensink, de oprichtster van het lifestylelabel Loop.a life. ‘Ik zie duurzaamheid altijd in de context van circulariteit. Wij zijn een 100% circulair bedrijf en een echt impact-/communitymerk. Als je een vest bij ons koopt dan werk je mee aan de transitie van de productieketen. Dat begint bij nadenken over wat je met afval kunt doen, maar ook over hoe je nu waardevoller kunt produceren. Mooi materiaal verdient het eeuwige leven.’

Sociale aspecten

Bij mode-agentschap Charlie+Mary staan de arbeidsomstandigheden echt op 1, vertelt Marieke Vinck, een van de oprichtsters. ‘Wij noemen het “true fashion”. Wij zien mode als iets wat gaat over inspiratie, vakmanschap, kwaliteit en innovatie.’ Het is iets wat Marieke en haar compagnon Charlotte misten in de eerste jaren van hun mode-carrière.

Bij het duurzame kledingmerk Studio Jux is het sociale aspect ook een van de drijfveren. ‘Wij vinden dat kleding leuk moet zijn voor iedereen, van de maker tot de drager. Vanuit deze gedachten is onze eigen fairtrade-kledingfabriek voortgekomen’, vertelt Dominique de Goede, E-commercemanager bij Studio Jux.

Voor Natasja Keller, eigenaar van de winkel Garment, heeft duurzaamheid naast deze overwegingen ook te maken met het koesteren van je kleding. ‘Ik ben zelf opgegroeid in een tijd dat er nog geen fast fashion bestond en kleding kwalitatief goed en ook duurder was. Ik heb geleerd dat als je iets koopt je er goed over na moet denken en dat je er vervolgens ook lang mee moet doen. Kwaliteitskleding moet je koesteren dat wil ik terugbrengen met mijn winkel.’ ⋅


Foto: Instagram-account Garment

Garment

Molukkenstraat 23-g

Over Garment:

Bij Garment wordt pre-loved kwaliteitskleding in consignatie verkocht. Dat betekent dat de inbrenger recht heeft op een deel van de verkoop-opbrengst.  Garment verkoopt naast de pre-loved dameskleding ook nieuwe duurzame accessoires.

Waarom in Oost?

Oprichtster Natasja Keller: ‘Met mijn winkel wil ik graag een bijdrage aan de buurt leveren. Ik vind het te gek dat er vrouwen uit Oost kleding komen brengen en dat andere vrouwen uit Oost er dan weer mee naar huis gaan. Dat stukje circulariteit in de buurt geeft echt een kick.’

Duurzame modetips:

  • Koop alleen iets wat echt bij je past en wat je ook echt zult dragen.
  • Laat eens een kleuradvies maken. Zo krijg je inzicht in wat je goed staat en kun je veel gerichter dingen zoeken.

Foto: Loop.a life

Loop.a life 

Emmy Andriessestraat 278

Over Loop.a life:

Loop.a life wil de textielindustrie circulair maken door de kledingafvalberg te verkleinen en waardevol materiaal nieuw leven te geven in gebreide truien, vesten en accessoires voor dames en heren. Daarnaast zet Loop.a life zich in om zoveel mogelijk bedrijven en consumenten te ondersteunen en inspireren om mee te doen.

Waarom in Oost?

Oprichtster Ellen Mensink: ‘Doordat de panden hier in de plint een soort winkeluitstraling hebben, kunnen mensen ook binnen lopen en zien wat we doen. Als communitymerk vinden we dit belangrijk omdat we van mening zijn dat we hier midden tussen onze doelgroep zitten.’

Duurzame modetips:

  • Lever je oude kleding in zodat het weer gerecycled kan worden.
  • Was je (wollen) kleding niet te vaak, het is beter om je kledingstuk af en toe buiten te luchten.

Foto: Foto: Charlie+Mary

Charlie+Mary

Niasstraat 35

Over Charlie+Mary:

Charlie+Mary is een mode-agentschap dat zes duurzame modemerken vertegenwoordigt in de Benelux. Door samen te werken met retailers, stylisten, journalisten en experts uit de industrie wil het bedrijf bijdragen aan een modetoekomst die inspirerend, duurzaam en eerlijk is.

Waarom in Oost?

Oprichtster Marieke Vinck: ‘We hebben er bewust voor gekozen om ons in een woonwijk te vestigen. Het is voor ons op fietsafstand en dat is prettig als tegenhanger van de vele reizen die we maken om onze klanten te bezoeken. Daarnaast zitten een paar van onze klanten hier in de buurt in de Javastraat en verkopen we onze samples bij Wereldwinkel Aaneen en bij Garment.’

Duurzame modetips:

  • Gebruik de app Good on you om te kijken wat een merk doet op het gebied van duurzaamheid.
  • Bedenk wat je belangrijk vindt als thema, bijvoorbeeld de sociale aspecten, en let daar dan ook op. Het maakt dat je je veel beter voelt in de kleding die je draagt.

Kings of Indigo

Foto: Kings of Indigo

Krijn Taconiskade

Over Kings of Indigo:

Kings of Indigo is een jeansmerk voor dames en heren dat zich daarnaast positioneert als pionier in de steeds veranderende duurzame modewereld. Dit doet het merkt door te innoveren met materialen en duurzame pro-
ductiemethoden en voortdurend te onderzoeken hoe de impact op de planeet en mensen kan worden beperkt.

Waarom in Oost?

Oprichter Tony Tonnaer: ‘IJburg was eerlijk gezegd niet mijn eerste keuze, maar dit pand is gewoon perfect qua oppervlakte en faciliteiten. Daarnaast heeft het een fantastisch uitzicht. Onze klanten kunnen hier bovendien makkelijk parkeren en het is goed bereikbaar met OV.’

Duurzame modetips:

  • Let op het materiaal. Polyester en nylon zijn niet biologisch afbreekbaar en er is veel olie en energie voor nodig om het te maken. Gerecyclede materialen zijn beter of materialen die weinig water en chemicaliën gebruiken, zoals linnen, hennep, tencel.
  • Bij spijkerbroeken geldt dat hoe donkerder de spijkerbroek, hoe minder water er nodig is bij de productie. Hierdoor geldt hoe donkerder hoe schoner en duurzamer.

Studio Jux 

Foto: Studio Jux

Celebesstraat 80

Over Studio Jux:

Studio Jux is een duurzaam mode-
merk met dames- en herenkleding en woonaccessoires. Naast een webwinkel heeft het merk meerdere winkels in Nederland. Het Amsterdamse merk streeft na dat iedereen in de mode-
industrie een leefbaar loon verdient
en dat de werkomstandigheden voor iedereen veilig en gezond zijn.

Waarom in Oost?

E-commercemanager Dominique de Goede: ‘Het is eigenlijk toeval. In dit oude basisschoolgebouw kwam een mooie ruimte beschikbaar die vroeger als gymzaal werd gebruikt. Dit bood de perfecte ruimte om ons kantoor in te richten.’

Duurzame modetips:

  • Koop minder en beter.
  • Koop ook eens tweedehands kleding in plaats van alleen nieuwe producten.
deel dit artikel: