Op IJburg gebeurt een hoop op cultureel gebied. Maar dat is niet altijd even zichtbaar. Onder de noemer Cultuureiland IJburg heeft een aantal organisaties de handen ineen geslagen. Het doel: zichtbaar maken wat IJburg aan cultuur te bieden heeft. Op verschillende locaties zijn daarvoor digitale videoschermen neergezet.

Het initiatief is geboren uit frustratie. ‘Het is heel moeilijk nieuwe mensen te bereiken’, vertelt Joris Vermeulen, oprichter van de Flexbieb en mede-initiator van Cultuureiland IJburg. Bij de Flexbieb worden geregeld informatieve avonden en debatten georganiseerd, Flex Night Live genaamd, met gevarieerde thema’s en soms prominente sprekers, maar nieuw publiek aanboren is elke keer weer een opgave. ‘We promoten via sociale media en op de website Hallo IJburg, maar dan zit je toch altijd in je eigen bubbel te werven. Onze flyers met kwartaalagenda werken ook niet altijd even goed want veel mensen hebben een nee/nee-sticker.’

Nieuw publiek

Samen met Theater Vrijburcht, IJburg TV, Jeugdtheaterschool TIJ en Rightaboutnow Inc. is Joris naar de gemeente gestapt, om een idee in te dienen voor het nieuwe Gebiedsplan: nieuw publiek aanboren met een verenigd cultuuraanbod voor IJburg. De gemeente zag wel wat in het idee, aangezien eerdere grotere plannen op dit gebied ook al gestrand waren. ‘We hebben jaren geleden al met culturele partijen en een projectontwikkelaar om tafel gezeten’, vertelt Fred Scheepmaker, gebiedsmakelaar IJburg en Zeeburgereiland bij de gemeente. ‘Het plan was om een gezamenlijke multifunctionele theaterzaal te realiseren, op het lege kavel aan de haven waar nu het gebouw Jonas gaat komen. Maar die projectontwikkelaar heeft de tender niet gewonnen.’ Wel komt er op Centrumeiland een jongerenvoorziening met onder meer repetitieruimtes voor jonge muzikanten. Maar een echt cultuurhuis gaat dat ook niet worden. ‘Hopelijk gaat het wel lukken op Strandeiland, over acht of tien jaar.’

Gezamenlijke promotie

Toen het grote plan voor een cultuurhuis op Haveneiland stukliep, was het tijd voor andere, kleinere plannen. Het idee voor gezamenlijke promotie werd geboren. ‘We hebben een plan ingediend dat uit meerdere onderdelen bestond’, zegt Joris Vermeulen. ‘Videoschermen met een cultuuragenda, tv-reclames in de cultuurblokken op AT5, filmpjes op de schermen in tram 26 en grote borden langs de weg. Daarvoor hebben we wat geld gekregen.’ ‘Deze plannen wilden wij vanuit het Stadsdeel graag ondersteunen’, vertelt Fred Scheepmaker, ‘want als bewoner wil je gewoon kunnen zien wat er te doen is. Want er gebeurt veel, en vaak van een kwalitatief hoog niveau. Als je samen promotie maakt kun je veel meer aandacht krijgen.’

De eerste stap, het plaatsen van de videoschermen, is inmiddels genomen. De vijf schermen staan op prominente locaties op IJburg, en eentje op Zeeburgereiland. Ook Lolaland is inmiddels aangehaakt als partner. En op de schermen is niet alleen het cultuuraanbod te zien. ‘De partijen waar we schermen hebben geplaatst mogen het scherm deels ook voor eigen promotie gebruiken’, vertelt Vermeulen, ‘dan hebben zij er ook iets aan.’

High-tech oplossing

Scheepmaker ziet nog meer mogelijkheden voor de schermen. ‘Misschien dat in de toekomst ondernemers reclametijd kunnen inkopen. Dan krijgen de culturele instellingen wat extra inkomsten voor betere promotie, betere programmering, dat soort dingen.’ Technisch is dat in ieder geval mogelijk, want de kennis is voorhanden. ‘Wat dat betreft is IJburg een bijzondere wijk in Amsterdam, dat zo’n hightech oplossing zomaar mogelijk is. In een andere wijk zou het misschien wat traditioneler gedaan zijn, met folders en een uitladder.’ Mogelijke extra reclame-inkomsten zijn, ondanks de bijdrage van de gemeente, hard nodig. Vermeulen: ‘Wat we kregen van de gemeente was niet zo heel veel. Dus adverteren op AT5, tramreclames en borden langs de weg, die gaan er nog niet komen.’ En voorlopig komt er geen extra geld van de gemeente bij. ‘We hebben dit jaar weer een indiening gedaan voor het Gebiedsplan maar niks gekregen. Andere partijen zijn dit jaar ondersteund.’

‘Er gebeurt veel, en vaak van een kwalitatief hoog niveau’

Onbekende gezichten

De digitale schermen staan er nog niet zo lang, maar zijn er misschien al positieve effecten merkbaar? ‘Dat is moeilijk te zeggen’, zegt Vermeulen, ‘maar ik merk wel dat ik de afgelopen weken in de Flexbieb meer onbekende gezichten zie dan normaal. Maar goed, we gaan over een paar maanden pas echt evalueren.’ Fred Scheepmaker is in ieder geval positief: ‘Op IJburg 2 kunnen we straks nog meer schermen neerzetten, en op Zeeburgereiland ook, als het daar wat meer ontwikkeld is. We hebben nu in ieder geval een mooie basis om mee voort te kunnen.’

deel dit artikel: