TEKST: RUBEN CARDOL EN MARISKA MIJER

Op 11 mei was de Piet Heintunnel een dag lang gesloten: een kleine generale repetitie voor wat ons te wachten staat. Eind juni starten namelijk de werkzaamheden aan de tunnel, waarbij installaties en systemen vernieuwd zullen worden en bouwkundige onderdelen gerenoveerd. De Piet Heintunnel zal vijftien maanden lang dicht blijven. IJopener spreekt omwonenden en bedrijven uit de buurt.

De tram blijft rijden, maar voor automobilisten wordt de korte route naar het centrum vanaf Ring-Oost afgesneden en dreigt er drukte op de invalswegen, zoals op de Zeeburgerdijk en de nu al spitsgevoelige Middenweg. In de enkele weekenden dat de tram door de werkzaamheden niet kan rijden, is er een busverbinding (lijn 76) die stopt bij alle tramhaltes en wordt omgeleid via de Amsterdamsebrug, Zeeburgerdijk en Panamalaan.
Met een koddige informatiecampagne informeren en adviseren Piet en Hein omwonenden en bestemmingsverkeer. Thuis werken wordt nadrukkelijk aanbevolen als alternatief voor een bezoek aan de stad – wat dat betreft heeft de lockdown de geesten al rijp gemaakt. Reizigers die toch de stad in moeten, wordt geadviseerd via de IJtunnel (S116) of de Gooiseweg (S112) te rijden. Opvallend genoeg wordt de Amsterdamsebrug niet genoemd als alternatief, terwijl het aannemelijk lijkt dat veel automobilisten voor dit kortste alternatief zullen kiezen. De gemeente was helaas niet bereikbaar voor commentaar.


Effecten in de buurt 

De sluiting van de Piet Heintunnel zal voor veel bewoners en ondernemers gevolgen hebben. Voor restaurant Haddock op het Zeeburgereiland is de dichte tunnel, net nu na de coronamaatregelen hun terras weer open mag, een volgende les in de cursus omgaan met tegenslagen. Bedrijfsleider Lotte van de Lustgraaf: ‘De ene crisis volgt de andere op, toch blijven we optimistisch. Natuurlijk zijn passerende dagjesmensen voor ons belangrijk, zeker jonge families met kinderen en mensen die gebruik maken van Parkeren & Reizen. Gelukkig blijft de tram rijden. Daarnaast hebben wij vooral ook een buurtfunctie. De inwoners van IJburg en Zeeburgereiland zijn ons tijdens de lockdown dan ook niet vergeten.’ Het vorige zomer geopende Skatepark op Zeeburgereiland geeft volgens Lotte het gebied de reuring die het nodig heeft. ‘Wij hebben nu ook een voetbalveld voor de deur, met elkaar maken we het eiland aantrekkelijk.’
Naast Haddock vinden we Studentenpomp Kriterion. Bestuursvoorzitter Tane Nieuweboer: ‘Wij kijken niet bepaald naar de sluiting uit. We verwachten vooral in de spits een vermindering van klanten. Zeker de helft van onze klanten komt of gaat door de tunnel.’ Toch verwacht de studentenpomp niet te hoeven schrappen in het personeelsbestand. Want behalve voor brandstof kun je voor veel meer zaken terecht bij de studenten van Kriterion: ‘We zijn een tankstation langs de A10, maar ook weer niet écht langs de A10. We hebben ons dan ook altijd al vooral geprofileerd als buurttankstation. We proberen full-service te zijn: zo hebben we een pakketpunt en ook onze bakery met belegde broodjes wordt goed bezocht door mensen uit de buurt.’

Ondanks de voorlichtingscampagne vanuit de gemeente is het voor bewoner Rogier van Bueren schrikken als hij hoort van de sluiting van de Piet Heintunnel. Hij huurt sinds een jaar een woning op het Zeeburgereiland, in afwachting van de oplevering van het huis dat hij er laat bouwen. Zijn eerste reactie: ‘Hoe moet ik dan rijden? Dat wordt een chaos! Dit slaat in als een bom, mijn brein komt hier niet uit.’ Rogier is gewend om voor zijn werk als DJ veel op de weg te zitten, en zag de Piet Heintunnel altijd als zijn vaste route de stad in én uit. ‘Ik vind het echt heavy, vooral omdat het zo lang duurt. Waarom kunnen ze niet om en om één buis sluiten?’
Bij snackbar Eiburgh Snacks maakt de drukbezette dame achter de toonbank zich minder druk. ‘Voor ons is het wél een probleem als de rode brug dichtgaat. Maar onze vaste klanten weten ons toch wel te vinden. Die komen overal vandaan.’ Ook zijn ze bij de snackbar wel wat gewend qua afsluitingen: ‘Dan zetten ze weer het kruispunt af, en ondanks dat we dan een bord neerzetten waarop staat dat wij wél bereikbaar zijn, kijken mensen niet verder dan hun neus lang is.’
Borneo-eiland bewoner Marijn de Leeuw trekt zich ook niet veel aan van de sluiting van de tunnel. ‘Voor mij is het een reden om de auto nóg vaker te laten staan. Natuurlijk zal het soms vervelend zijn, ik voorzie ook problemen met de vervangende route door de Watergraafsmeer. Daar is nu vaak al geen doorkomen aan. Toen ik vroeger in Amsterdam-West woonde wist ik: de Overtoom is een no-go. Dat zal nu voor de Middenweg gaan gelden.’ Het enige échte nadeel voor Marijn zal zijn dat hij op zaterdagochtend vroeger zijn bed uit zal moeten: ‘Mijn kinderen voetballen in Amsterdam-Zuid en ik zat via de tunnel altijd lekker snel op de ring. Dat zal nu iets langer gaan duren.’

deel dit artikel: