Een energieneutraal, ultraduurzaam hotel midden op Haveneiland. Dat op 30 januari ook nog eens de EZK Energy Award won van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Want het hotel ‘onderscheidde zich het meest positief wat betreft energiebesparing en duurzame opwekking’, aldus de jury. Toch is Hotel Breeze voor velen nog een onbekende. IJopener ging praten met general manager Robin Boer.

Aan het donkergrijze gebouw aan de IJburgse jachthaven is niets bijzonders te zien. Sterker nog: je ziet niet dat het een hotel is. Waar zijn de gevelborden?

‘We zijn bezig met rebranding,’ vertelt Boer. Hij is pas een maand general manager van het hotel – hiervoor was hij de operations manager – en heeft duidelijk zin om er iets moois van te maken. ‘Die borden moeten wachten tot het nieuwe logo af is. Dan gaan we aan de marketing werken.’

Tot dan moet Breeze het vooral hebben van mond-tot-mondreclame. Die is positief: de duurzame aanpak wordt door gasten gewaardeerd. ‘Maar nog weinig mensen komen alleen daarom naar ons hotel,’ zegt Boer. ‘Locatie en prijs blijven vooralsnog het belangrijkst, maar daar hopen we verandering in te brengen.’

De hoge waardering van gasten is begrijpelijk: de uitstraling binnen is groener dan groen. Het restaurant barst van de planten, de waterglazen zijn in tweeën gezaagde wijnflessen en de koffiekopjes in de hotelkamers worden door een Arnhemse pottenbakster van gebruikte klei gemaakt die ze ophaalt op basisscholen.

Seizoensgebonden groenten

Die duurzame aanpak brengt ook beperkingen met zich mee. Een glaasje jus kun je er niet krijgen. ‘Sinaasappels komen uit Spanje en we gebruiken alleen producten van binnen een straal van vijfhonderd kilometer.’ Ook zijn alle groenten seizoensgebonden en wordt er weinig vlees aangeboden.

Maar het meest opzienbarende aspect van Hotel Breeze – de reden voor het winnen van de EZK Energy Award – is de airconditioning. Die is gebaseerd op het Earth, Wind & Fire-concept van ingenieur Ben Bronsema. Deze techniek simuleert de natuurlijke airconditioning van termietenheuvels, gebruikmakend van wind, zwaartekracht en luchtdrukverschillen. Het hart van deze techniek, de ‘klimaatcascade’, is op enkele plekken in het hotel blootgelegd voor gasten. Bovenin bij de skybar zie je in een betonnen schacht hoe spuitkoppen de binnenstromende lucht bevochtigen met water. En op de begane grond kun je door een raampje zien hoe dat water met hoge snelheid naar beneden klettert.

Gekke airco

Zo’n gekke airco heeft wel een gebruiksaanwijzing. ‘Je kan je kamer niet heel koud of snikheet maken bijvoorbeeld.’ En elke dag gaan automatisch alle kamerthermostaten terug op 20-21 graden. ‘Aan nieuwe gasten leggen we het concept van Breeze goed uit. Anders komen er vragen.’

‘Je moet je hart en ziel erin stoppen. Daar selecteren we ons personeel ook op.’

Concessies doen hoort er ook bij. ‘Soms moeten we bijverwarmen met stadsverwarming.’ Het Earth, Wind & Fire-concept is dan ook oorspronkelijk ontwikkeld voor kantoren, niet voor hotels. ‘Een hotel opereert 24 uur per dag, dat stelt andere eisen aan zo’n systeem.’ Is het hotel dan toch niet ‘zero energy’, zoals de website vermeldt? ‘Die term gaan we niet meer gebruiken. Beter is om te zeggen dat we energieneutraal zijn. Soms gebruiken we wat stadsverwarming, andere dagen leveren we energie terug aan de gemeente.’

De kreet ‘zero energy’ stamt nog uit van de beginfase het hotel, vertelt Robin Boer. Zo komt hij als nieuwe general manager voor wel meer verrassingen te staan. ‘Ik werd laatst ineens opgebeld door iemand die vroeg waar hij de slechtvalkkast kon ophangen.’ Het bleek een onderdeel te zijn van de BREEAM Excellent-certificering die het hotel heeft. Onderdeel is dat je een beschermde diersoort moet helpen. ‘Dat was vóór mijn tijd afgesproken.’

Als alles klaar is, wordt er feestgevierd in en om het hotel. ’Medio april, begin mei is onze officiële opening.’ Verwacht Boer een goed seizoen? ‘Jazeker. Mensen zullen ons straks beter kunnen vinden. En er gaat een hoop gebeuren in en rond Amsterdam deze zomer: SAIL, maar ook de Grand Prix in Zandvoort. De reserveringen beginnen al te binnen te komen.’

Maar het draait niet alleen om geld. ‘Je moet je hart en ziel erin stoppen. Daar selecteren we ons personeel ook op.’ En hijzelf, waarom doet hij het eigenlijk, een duurzaam hotel bestieren met alle uitdagingen die daarbij horen? ‘Ik heb een dochter van vier. Straks ben ik er niet meer, maar zij loopt hier straks nog rond en misschien haar kinderen ook. Als we blijven zeggen dat duurzaam duur en moeilijk is, dan verandert er nooit iets. Hopelijk is wat wij hier nu doen over een jaar of tien normaal geworden.’

deel dit artikel: