In deze ongekende tijd, veroorzaakt door het coronavirus, heb je het als buurtwinkelier zwaar. Inkomsten vallen zo maar weg, mensen blijven thuis. Verkoop online biedt wel wat soelaas, maar in de Javastraat klinkt ook de oproep om vooral lokale ondernemers te steunen.

De horeca is dicht en steeds meer winkels sluiten de deuren, maar in de Indische Buurt zijn de straten nog niet uitgestorven. De eerste week na de officieuze Nederlandse lock-down, zijn er in de Javastraat opvallend veel mensen in de weer. Er wordt niet in paniek gehamsterd, mensen zijn in alle rust op zoek naar delicatessen bij de toko, viswinkel of groenteboer. De thuiswerkers hebben behoefte aan een loopje, maken van de nood een deugd en willen de thuisquarantaine smaak geven. De andere winkels zijn opvallend rustig. In deze stilte dreigt een genadeklap voor de lokale middenstanders, nu klanten de veiligheid van het online winkelen verkiezen boven de winkelstraat.

Bij binnenkomst in de Balkonie staat medewerker Julianne gewapend met schoonmaakspray en keukenpapier de klink af te nemen. Het is niet de enige maatregel om het coronavirus buiten de deur te houden. Bezoekers wordt verzocht buiten te wachten als de winkel te vol is. Julianne vertelt dat de Balkonie nu ook op bestelling levert en klanten vraagt deze via betaal-app tikkie af te rekenen. Alles om onnodig contact te vermijden. ‘Het is veel rustiger,’ vertelt ze. ‘Op maandag was het hier nog best druk op straat, maar het wordt steeds stiller.’

Enkele deuren verder, bij Asgul kledingreparatie, is het normaal een komen en gaan, maar de kledingrekken zijn opvallend leeg. Eigenaar Recep vertelt dat de omzet sinds maandag met 90 procent is gedaald. ‘Mensen durven de straat niet meer op. Ze geven geen geld uit aan luxe zolang er onzekerheid is, en als je thuis zit laat je ook niet je kleding repareren. Ik heb al werknemers naar huis moeten sturen en mijn zaak in Amstelveen is nu tijdelijk gesloten. Gezondheid gaat voorop, dus ik hoop vooral dat het virus snel wordt verjaagd.’

De Late Night Liquor Store, op de kruising met de Sumatrastaat, is normaal het verzamelpunt voor uitgaanspubliek en nachtbrakers. Achter de toonbank staat Mehmet, vader van de eigenaar en al veertig jaar woonachtig in de Indische Buurt. Ook Mehmet begint over de stilte. Hij kan zich niet herinneren dat het ooit zo rustig was in de avond. ‘Zondagavond, direct na de sluiting van de kroegen, was er nog wel aanloop. Mensen die wat rond bleven hangen. Sinds maandag komt er bijna niemand meer.’

Aan de overkant heeft pizzeria Lago Maggiore het restaurant op slot gegooid. Wel staat er met grote letters ‘online bestellen’ op het raam. Vanachter de counter vertelt Emre dat ook het aantal online orders flink is teruggelopen. ‘Ik denk dat mensen voorzichtiger zijn geworden. Na acht uur zie je niemand meer.’ De bezorgers van Lago hebben allemaal desinfecterende zeep op zak en maken afspraken met klanten over de bezorging. ‘Laatst was er iemand die belde om te zeggen dat-ie grieperig was. Toen hebben we afgesproken de bestelling voor de deur te zetten. Het kleingeld lag klaar in een plastic zakje.’
Bij kledingwinkel Pek-en-Kleren zijn er op woensdagmiddag om half zes geen klanten meer. Eigenaresse Marike vertelt dat de verkoop helemaal stil valt. ‘Wij bieden deze week vijftig procent korting op de gehele nieuwe collectie. Alles om maar mensen naar de winkel te krijgen. Ik wil mensen oproepen om lokale ondernemers te steunen. Wij willen dolgraag door deze crisis heen komen en onderdeel blijven van de buurt.’ Op dit moment bereidt Marike zich voor op het ergste: ‘Ik hou er rekening mee dat de maatregelen worden aangescherpt en alle winkels moeten sluiten. We hebben echt een geweldige hulp in de winkel, maar ik moet wel werktijdverkorting aanvragen.’ Ook Pek-en-Kleren heeft de hoop gevestigd op de eigen webshop.  

In tijd van sociale afstand biedt internet uitkomst, maar de georganiseerde chaos van de echte Javastraat vind je niet online. ⋅

deel dit artikel: