Ingeklemd tussen de ringvaart en het spoor voelt het Science Park als een enclave in de stad. Binnen deze enclave, in de schaduw van het kolossale zilveren data centrum van Equinix, ligt Startup Village. Een klein dorpje opgebouwd uit zeecontainers, alleen te bereiken met buslijn 240. Meteen springt een hoogwerker in het oog; het dorp breidt uit met nieuwe containers. Het dorp dat al dertig bedrijfjes huisvest barst namelijk uit zijn voegen.

IJopener Magazine wordt ontvangen door Bert Rap, de eventmanager van Startup Village. Bert legt uit dat een aantal jaar geleden de UvA een bestemming zocht voor het stuk braakliggend terrein achter de universiteitsgebouwen. Het moest een plek zijn waar wetenschappelijke kennis toepasbaar werd, maar bovenal moest er meer leven in de brouwerij komen tussen de betonnen flats. Inspiratie werd opgedaan in het Zuid-Londense Brixton. Een buurt met veel leegstand die sinds enkele jaren is opgeleefd door het grote aantal jonge ondernemers. Aangetrokken door tijdelijke, goedkope bedrijfsruimte.

Studenten starten nieuwe bedrijven op

Zeecontainers Met dit idee in het achterhoofd begint Startup Village in 2016 met de eerste omgebouwde zeecontainers. Jonge ondernemers krijgen hier de mogelijkheid om in alle vrijheid aan ideeën te werken. De organisatie ACE Incubator ondersteunt studenten en ondernemers in deze startup fase. Bijvoorbeeld met een crash course ondernemen. ‘Je kan natuurlijk een goed idee hebben, maar het moet ook uitvoerbaar, haalbaar en betaalbaar zijn’, legt Bert uit. Het doorgroeien naar een echt bedrijf is waar het vaak fout gaat. Financiering, personeel aannemen en samen goede afspraken maken zijn de grote struikelblokken.

Vliegtuigmotoren checken

De aanpak in het twee jaar oude dorp kent al grote successen. Aiir Innovations bijvoorbeeld. Bert vertelt dat studenten Artificial Intelligence na een studieopdracht hun idee pitchten aan KLM met de vraag: ‘Waarom doen jullie het eigenlijk niet zo?’ KLM was onder de indruk en de studenten mochten aan de slag. Aiir Innovations ontwikkelt nu tools die het mogelijk maken om vliegtuigmotoren sneller te checken. ‘Als ze de opdracht tot een succes maken, dan zou je al met recht van een multinational kunnen spreken’, zegt Bert. ‘De implementatie van de technologie zal dan over de hele wereld plaatsvinden.’

Studenten en statushouders

Tijdens de rondleiding over het terrein stuiten we op Suzanne Hansen, die als projectleider sinds het begin betrokken is bij Startup Village. Hansen vertelt, net als de andere mensen die we tegenkomen, vol enthousiasme over alle activiteit op het dorp. Ze is verantwoordelijk voor de uitbreiding en kijkt verwachtingsvol uit naar de ontwikkelingen op het aangrenzende Spark Village. Rochdale bouwt hier tijdelijke huisvesting voor studenten en statushouders. Tussen de woningen en Startup Village wordt nu drukt gewerkt aan een dorpsplein die de twee met elkaar moet verbinden. Ook nu vindt al verbinding plaats. Studenten nemen de statushouders op sleeptouw en ook hier worden alweer de eerste plannen voor eigen ondernemingen uitgewerkt.

Dat roept de vraag op of Startup Village ook iets voor stadsdeel Oost kan betekenen. Volgens Bert gebeurt er op dit vlak nu nog weinig. Startup Village is gericht op ondernemers in de bètatak en er wordt met name gewerkt aan toepassingen op het gebied van informatietechnologie. Daarnaast geniet het dorp ook niet veel bekendheid. ‘Het ligt zo weggestopt, dat zelfs studenten van het Science Park niet altijd van het bestaan af weten’, vertelt Bert.

BIT Academy

Onze rondleiding eindigt in de zeecontainers van de BIT Academy. Daar ontmoeten we de twintigjarige student Ties Noordhuis. In samenwerking met ROC’s in Flevoland, Amstelveen, Amsterdam Zuid-Oost en Almere biedt BIT Academy hier MBO studenten lessen aan in coderen die direct aansluiten op de praktijk. ‘Wij geven hier zelfstandig onderwijs aan studenten van ROC’s uit Amstelveen en Amsterdam Zuid-Oost’, vertelt Ties trots. ‘In kleine groepen krijgen zij les in coderen. Wij ontwikkelen zelfstandig het lesprogramma en verzorgen de toetsing en beoordeling.’ Er wordt daarnaast verbinding gelegd met het bedrijfsleven. Ties legt uit dat het lesgeven voor hem een hele nieuwe ervaring is. ‘Soms komen de leerlingen meerdere keren te laat. Dan moet ik straf geven. Ze helpen dan na afloop de zaal opruimen.’

deel dit artikel: